top of page

והדרת פני זקן: כיצד הפכו הזקנים לסמל הגבריות החדשה?


כיצד הפך הזקן לסמל הגבריות החדשה

אם את הגבר של שנות ה-90 אפיינו הג'ל לאחור וצמת העורף הרי ששנות האלפיים נפתחו במעבר של שיער: מאיזור הראש לאיזור הסנטר. הזקן הוא המרענן הרשמי של המילניום החדש, עם התחזקות עצומה בשלוש השנים האחרונות. מטרנד היפסטרי ומייחד סגולה לסמל מדיני מובהק - הזקן הים תיכוני מפציע רבות גם הרחק מגבולות תל אביב ונראה שהוא כאן כדי להשאר. אז איך התגבשה התופעה ולמה בעצם יותר ויותר גברים בוחרים ללכת איתה עד הסוף?

אם נצייר קווים לדמותו של הגבר הישראלי המצוי, הרי שמדובר בתופעה הגיונית למדי. האקלים והגנים הישראלים תורמים לצמיחתו המוגברת של הזקן (וזאת עוד מבלי להזכיר מה שגילוח מגיל צעיר עושה לזקיק השערה) וההסרה שלו מידי יום הופך לעניין מעיק במיוחד. הזקן הוא פשוט פתרון נוח לסגנון החיים של הגבר הישראלי העסוק, המתרוצץ, זה שעובד קשה ולא זקוק לתיק שגרתי נוסף על הראש, או יותר נכון, על קצה הפנים. אבל גם אם משמיטים את נושא החיפזון ופינוי הזמן בבקרים, הרי שחייבים לאזכר את היותו של הזקן כחלק מהגורם המייסד של האתוס הגברי המובהק. בתרבויות שונות סימל הזקן את הגבריות המלאה והאולטימטיבית, הנבדלת מן הנשיות.

זהויות שלמות של מנהיגים נבנו סביב זקנם, שהפך לסמל של עוז וחכמה. קיסר האימפריה הרומית, פרידריך הראשון, היה מוכר לפי זקנו האדמדם ואף זכה לכינוי "ברברוסה" (אדום זקן). קרל מרקס, שנחשב לאבי הקומוניזם גידל כמובן זקן ואף ציין באחד מכתביו כי ללא זקן לא יוכל שום נביא לראות ברכה במעשיו. דמויות נוספות וחשובות לאורך ההיסטוריה, בהן הנביא מוחמד, ישו ואפלטון, גידלו זקן וראו בו סימן למנהיגותם. גם הדת היהודית מקדשת את גידול הזקן. בתקופת התנ"ך גילוח נחשב לפעולה בזויה בקרב יהודים. בספר ויקרא אף מופיע הפסוק "לא תשחית את פאת זקנך" (פרק י"ט). הסונה האיסלאמית קובעת כי בקרב גברי האיסלאם טיפוח זקן הוא חובה. אצל הראסטאפרים הזקן נחשב לסמל הברית בין האדם לאלוהים ואילו הסיקים, בני הדת שהתגבשה בין חבל הודו לפקיסטן, החשיבו את הזקן כחלק מכבודם הגברי ואצילותם.

פרחים זה גברי מעפילים

גם אם דת מכל סוג לא ממש עושה לכם את זה ייתכן ומצאתם את דרכם אל הזקן. אפשר להסתכל עליו כסימן טבעי לגבריות, כזה שהטבע עצמו לא ממש מעוניין שתלחמו בו. נשים רבות נמשכות לבעלי זקנים כי הם מהווים עבורן גבריות מובהקת, בולטת ואיתנה. בשנת 2016 פורסם בכתב עת של ביולוגיה אבולוציונית מחקר שכלל 8,520 נשים, שסימנו גברים בעלי זקן כבעלי פוטנציאל לקשר ארוך טווח, בהשוואה לגברים לא מזוקנים. זה לא המחקר היחיד בנושא שמהלל את יתרונות הזקן. באותה השנה פורסם במגזין Hospital Infection מחקר שבדק את פוטנציאל העברת הזיהומים בבתי חולים בקרב חברי צוות מזוקנים וגם לא מזוקנים. תוצאת המחקר המפתיעה הייתה שבעלי זקנים מעבירים פחות חיידקים משום שהזקן מכיל מיקרוב מסוג סטפילוקוקוס שמשמיד מיקרובים אחרים. מי היה מאמין.

כיום, הזקן הוא לא רק סמל לגבריות אלא גם הצהרה אופנתית. מקלווין קליין ועד דולצ'ה גבאנה - חברות האופנה הגדולות בעולם משתמשות בדוגמנים עם זקן. גם ספורטאים ואתלטים הבינו שלזקן נוכחות בולטת על המגרש: כדורסלנים, כדורגלנים, טניסאים ומתעמלי קרקע מפרים את שגרת חייהם הקפדנית עם הופעה מזוקנת גאה. אפשר להתייחס לנושא כמקרה קלאסי בו לא ברור מי הגיע קודם - הביצה או התרנגולת. הזקן כיכב בדפי ההיסטוריה וחזר לתודעה אבל גם העובדה שהפך אופנתי ומעטר את פניהם של מובילי דעת קהל וגברים מפורסמים מחזירה אותו לרחובות העיר, אל האדם הפשוט שרוצה להראות ולהרגיש במיטבו. מגזיני ואתרי הגברים וכן יוטיוב וטאמבלר מציעים לבעלי זקן שלל טיפים לטיפוחו, עיצובו וסירוקו. מותג הלייפסטייל לגברים, "מעפילים", הגדיל לעשות ולהציע למכירה שלל מוצרי טיפוח לזקן, משמן מיוחד ועד לשמפו ומסרק. הבחירה הזו, כמובן, מסמלת את מעמדו החדש של הזקן כמגנט אופנתי שיש לשמר ולהזין אותו ולא רק כפתרון נוח לעצלנים. האם הגבר הישראלי מוכן לשינוי? שאלו כל מעצב שיער בעיר והוא ישמח לספר לכם על שלל לקוחותיו המגיעים גם למטרת עיצוב זקן, ולא רק לתספורת.

בחו"ל צעדו עם הנושא צעד אחד קדימה, כאשר שלל חנויות הפארם ומספרות מציעות לגברים צבע מיוחד לזקן ותנועת Kill the shave מתהדרת במותג אופנה משלה (BeardCrew). אם אתם עדיין מתלבטים לגבי ההצטרפות שלכם לגל השעיר החופשי, ניכר שיש לכם עוד זמן, הזקן משתנה, מתפתח, מככב ומסרב לחלוף בניגוד למחירי סכיני הגילוח שדווקא עולים בהדרגה. הבחירה בידיכם. פשוטו כמשמעו.

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page